roxyreist.reismee.nl

Je suis bien arrivée à Montpellier!

Coucou tout le monde,

Gisteren ben ik aangekomen in Montpellier. En ik heb echt wel even moeten wennen. Broodjes bestellen in het Frans is zo lastig nog niet, maar gehele conversaties voeren met mijn gastvrouw? Toen ik hier net was gearriveerd, voelde het alsof ik er echt helemaal niks van bakte. Gelukkig is mijn gastvrouw heel aardig, legt ze dingen uit als ik iets niet begrijp, en praat ze rustig genoeg dat ik haar bij kan houden. Inmiddels gaat het al een stuk beter. Gisteravond heb ik met haar gedineerd en toen hebben we meer dan een uur gepraat. Natuurlijk gaan de gesprekken echt niet vlekkeloos, maar ik merk nu al dat ik meer versta en ook beter terug kan praten.

Montpellier is een heel mooie, gezellige en niet al te grote stad! Er zijn wijken waarin er behoorlijk wat criminaliteit en vooral diefstal plaatsvindt, zo soms ook in de wijk waar ik “woon”. In het centrum, rondom “la place de Comédie”, voel ik me gelukkig veilig en is er een fijne sfeer. Er zijn veel leuke restaurantjes en winkeltjes, gekleurde huisjes en een prachtig parkje bijna direct naast het station waar ik van plan ben een aantal uren door te gaan brengen na mijn lessen op Accent Français. De school ligt trouwens ook precies in het centrum, dicht bij het station en bij la place de Comédie. Het is een prachtig oud pand. Omdat vandaag een nationale feestdag was, heb ik echter morgen pas mijn eerste schooldag.

Hoe dan ook, gisteren heb ik nadat ik arriveerde Montpellier verkend en door de stad gewandeld, en daarmee mooi de maand Stapril afgesloten. :) Vandaag was een geweldige dag.

Omdat er geen lessen waren in verband met de nationale arbeidsdag, organiseerde de school een excursie naar het mooie Sète, dat ook wel het Venetië van Frankrijk genoemd wordt. We zijn in de middag met de bus vertrokken en we werden geleid door een super vrolijke en vriendelijke host, die ons onderweg vanalles vertelde over wat we bezochten. We zijn met naar een uitkijkplaats in Sète gereden, waar we uitzicht hadden op de zee en op verschillende meren en allemaal de huisjes van de stad. In de buurt daarvanhebben we ook een klein kerkje bezocht, dat leuk beschilderd was van binnen. Onze host heeft een leuk verhaal verteld over de geschiedenis daarvan.

Ik heb vandaag een aantal leuke mensen ontmoet die ook bij Accent Français Frans studeren. In een uurtje vrije tijd dat we kregen, heb ik samen met een van hen door Sète gewandeld, met een heerlijk ijsje in onze hand. Langs het water, door de straatjes, de berg op, en we zijn een prachtig parkje tegengekomen. Een uur lang hebben we over vanalles en nog wat gepraat. Ik leer hier niet alleen Frans, maar verbeter ondertussen ook mijn Engels skills.

Op de terugweg in de bus heeft onze host liedjes voor ons gezongen terwijl hij op zijn gitaar speelde, en wij mochten meezingen. Zo leuk! Rond een uur of 18:00 kwamen we weer veilig aan in Montpellier. Het weer was prachtig vandaag, de hele dag zon en een fijne 23 graden. Perfect voor struinen door straatjes en perfect voor een ijsje.

Morgen om 8:30 heb ik een informatieve bijeenkomst op school, waarmee de taalcursus begint. Ook heb ik daarna mijn eerste lesdag al, en kom ik erachter wat mijn niveau voor Frans is, en in welke klas ik word geplaatst. Ik ben heel benieuwd!

Bonne soirée mes ami(e)s, et à bientôt! Ik ga lekker uitrusten, zodat ik morgen fit ben voor school.

Liefs, Roxy

Reacties

Reacties

Aisha

Super leuk Roxy! Ben blij dat je een fijne eerste dag hebt gehad ?❤️

Cor

Ha Roxy, leuk om te lezen, je bent nu in de streek (Montpellier en omgeving) waar wij vroeger vaak op onze vakanties zijn geweest. Sète kennen we ook, grappig dat iemand het met Venetië vergelijkt. Het is in mijn herinnering een echte vissersplaats, die op een landtong in zee ligt. Veel inktvis. Het mooist vond ik het azuurblauw van de zee, maar dan moet de zon wel precies goed staan. Kom je ook nog aan de universiteit in Montpellier? Het is van oudsher een echte universiteitsstad, vooral beroemd door de medische faculteit.

Roxy Hermans

@Cor, ik heb meegedaan aan een tour door Montpellier. En inderdaad, ik hoorde dat de eerste geneeskundige studenten van Europa hier hebben gestudeerd! Ze haalden een geneeskundige werking uit planten die groeiden in Jardin des Plantes. Ik heb de oude medische school bezocht en loop weleens voorbij de universiteit van Montpellier. In de grachten van Sète liggen veel boten. Ik weet dat er specifieke gerechten met vis gemaakt worden. Of het nu nog echt een vissersplaats is, weet ik niet.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active